"blogger.com".

الاثنين، 1 أغسطس 2016

الفرق بين الفتيس المانوال و الفتيس الاتوماتيك

الفرق بين افتيس المانول والاوتوماتيك

الفتيس الاوتوماتيك
السيارات الاوتوماتيك أغلى و اكثر تعقيدا فالماذا هم اكثر شعبية ؟؟!
الراحة هى السبب بما ان اغلب تنقلات الناس فى المدينة حيث التوقف و السير المتلازمين فى اشارات المرور , لذا ليس من المعقول التبديل المتواصل فى السرعات و على الرغم ان الفتيس المانيوال اقل استهلاكا فى الوقود الا ان الاوتوماتيك بدات فى اللحاق بهذا الركب.
على الرغم من هذا في بعض السيارات لا يزال هناك من الممكن زيادة في استخدام الوقود بقدر 10 ٪ .
بينما علبة التروس الأوتوماتيكية معقدة و مكلفة فى صيانتها.
و لا يوجد أى ميزة تحسب لعلبة التروس الأوتوماتيكية سوى سهولة القيادة,و هى ميزة قد تهم البعض أكثر من أى شىء أخر.

اولاً : الفتيس الأوتوماتيك
مميزات الفتيس الأوتوماتيك
لا تعطل مقارنة بعطل الجير العادي
مريحه جداا فى الطرق الزاحمه
اريح كتير فى السواقه واريح لأعصابك وسهل جدا فى السواقه
عيوب الفتيس الأوتوماتيك
فى السحب اقل من العادي
لما تعطل ما بتتحرك من مكانها لازم تجبلها ميكانيكي
تكلفه تصليحها غاليه
سعرها غالي
اعتماديته يمكن اقل من العادي بقليل
بيستهلك بنزين اكتر من العادي
عمر الموتور اللى شغال على الفتيس الأوتوماتيك اقل من نفس الموتور على جير عادي علشان الفتيس الأوتوماتيك دايما ضاغط على الموتور ورافع عدد لفاته عن العادى
السرعه القصوى للجير الاوتوماتيك تكون واضحه انها اقل من العادي بفرق ممكن مثلا يوصل ل 15 كم فى نفس المركبة واحيانا 20 الفتيس الأوتوماتيك بيزيد وزن المركبة 

ثانيا : الفتيس المانيوال
مميزات الفتيس المانيوال
جباره فى السحب
وتكاليف التصليج مناسبة
اقل فى استهلاك البنزين
واسرع فى التسارع والسرعه القصوى
وزنه اخف على المركبة
وتكاليف تشغيله اقل من الاتوماتيك
ممتع فى السواقه فى شوارع فاضيه
بتتحكم فى سرعه المركبة افضل من الاوتوماتيك
عيوب الفتيس المانيوال
متعبه فى الطرق المزدحمه
شرح فرق السحب بينهما بين الفتيس المانيوال والفتيس الأوتوماتيك
فى اى ماركة من ماركات السيارات لو عندنا سيارتين زى بعض بالضبط، (يعنى نفس الطراز والحجم ونفس المحرك ونفس التصميم ونفس التجهيزات، واحدة فيهم مانيوال والتانية اوتوماتيك يكون المانيوال سحبها افضل.لان منظومة نقل الحركة فى الأوتوماتيك تعتمد فى جزء منها عى ما يسمى الهيدروليك كلاتش وهو بديل الدبرياج فى السيارات الأوتوماتيك، وهذا الجزء ينقل الحركة عن طريق مروحة تدير زيت يدير تربينة ومنها الى الفتيس، هذا التصميم يسمح بتفاوت سرعة الدوران بين المحرك والفتيس وهذا مطلوب ليستطيع الفتيس الأوتوماتيك نقل الحركة، ولكنه فى نفس الوقت لو ارتفعت سرعة المحرك مرة واحدة نتيجة كبس البنزين فإن الفتيس و بالتالى باقى السيارة لا يتبعها مباشرة ولكن ياخد وقت اطول حتى يصل لنفس السرعة، ولذلك لكى تحصل على اداء رياضى من سيارة اوتوماتيك تحتاج الى محرك كبير لعوض الفاقد فى الفتيس نقطة اخرى ثانوية ، الفتيس الأوتوماتيك وزنه اثقل من الفتيس المانيوال وها يضع وزن اضافى على حمل
الفرق بين الفتيس المانوال و الفتيس الاتوماتيك
الفرق بين الفتيس المانوال و الفتيس الاتوماتيك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق