"blogger.com".

السبت، 30 يوليو 2016

معلومات هامة جداا عن طقم الدبرياج -اعراض تلف الديسك و الاسطوانة

كل ما تريد معرفته عن طقم الدبرياج:

الدبرياج هو أساس الفتيس المانيوال في أي عربية أياّ كان نوعها أو شكلها
- الدبرياج أو مجموعة الدبرياج بتتركب ما بين المكنة والفتيس والهدف من المكان ده إن المجموعة دي تفصل حركة المكنة عن الفتيس وأنت ماشي بالعربية يبقي إذاّ نفهم من كدة إن الدبرياج يعتبر هو أداة الفصل والوصل بين المكنة والفتيس ..
===================================

- الدبرياج بقي بيتكون من كام حاجة كدة أو اللي بنسميهم طقم الدبرياج تعالوا نعرفهم مع بعض بكل بساطة ..
1- ترس الفولام
2- الديسك
3- الأسطوانة
4- بلية الدبرياج
===================================

ترس الفولام ده بيبقي وشه مقابل للأسطوانة علي طول وترس الفولام ده بيبقي عبارة عن قرص معدنى كبير شوية وبيبقي متثبت على عمود الكرنك وترس الفولام ده بيعتبر جزء مهم جداّ ومتمم لطقم الدبرياج وبيكون وش الفولام سطحه ناعم جداّ وطبعاّ ترس الفولام بيفضل يدور طول ما المكنة شغالة لأنه مثثبت زي ما قولنا علي عمود الكرنك وعمود الكرنك طبعاّ هو أساس تشغيل المكنة.
==========
أما بقي الديسك بيتصنع من الحديد الزهر وبيكون سطحه ناعم برضو هو كمان ولكن بيبقي قوي جداّ وسمكه عريض أوي وميزته إنه بيقدر يفقد الحرارة بسرعة كبيرة جداّ وطبعاّ الحرارة دي بتنتج من الأحتكاك الرهيب مع وش الإسطوانة.
==========
نتكلم بقي عن الأسطوانة واللي لازم تكون عارفه إن الأسطوانة بتتركب ما بين الديسك وترس الفولام بحيث إيه اللي بيحصل بقي ؟!
==========
الديسك بيضغط علي الأسطوانة لقدام ويزقها نحية وش الفولام وبالتالى المجموعة كلها بتتربط مع بعض "الديسك مع الأسطوانة مع الفولام وده طبعاّ بيحصل بفضل القوة الرهيبة اللي بتعملها سوست الديسك بحيث إن الديسك بيضغط علي مجموعة شبه الصوابع كدة علي وش الديسك.
==========
والعملية دي أسمها عملية التعشيق أو الربط بين الـ 3 حاجات دول وعن طريق التعشيق ده بيتم نقل الحركة من المكنة للفتيس وزي ما قولنا بتبقي أداة الربط هى سوست الديسك.
==========
طبعاّ برضو لازم نكون عارفين إن الأسطوانه نفسها بيركب عليها مجموعة من السوست بيبقوا حوالي 4 تقريباّ وبيتركبوا قرب مركز الأسطوانة نفسها عشان يمتصوا الصدمات اللي بتنتج عن فصل و وصل الدبرياج.
==========
طب ليه بيقولوا لما تبقي واقف في إشارة مرور متفضلش دايس علي الدبرياج فترة طويلة ؟!
علي ما أظن أنتوا كدة فهمتوا وممكن أنتوا تجاوبوا بالعقل كدة بس برضو أنا هجاوب علي السؤال المهم جداّ ده ؟!
السبب إن زي ما قولنا إن وأنت دايس علي الدبرياج أنت من الأخر كدة زانق الأسطوانة ما بين الديسك وما بين الفولام اللي عمال بيلف مع دوران عمود الكرنك فا بالتالي طول ما أنت واقف ودايس علي الدبرياج الأسطوانة قاعدة بتتاكل ما بين الفولام والديسك وطبعاّ مرة في التانية في التالتة في الرابعة الأسطوانة باظت والسحب قل.
==========
بلية الدبرياج وفايدتها إنها بتعمل قوة مضادة لقوة التعشيق اللي بتعملها سوست الديسك فا بالتالي لما أنت حضرتك بتعشق تقوم البلية زي ما تقول كدة مستعدة للوقت اللي أنت هتسيب فيه الدبرياج تقوم مرة واحدة مرجعة الطقم كله وفصلاه عن بعضه يعني بتفصل الديسك عن الأسطوانة عن الفولام عشان كدة بعض الناس بتقول عليها بلية تحرير الدبرياج.
===================================
- أعراض تلف الأسطوانة :-
 العربية هتترجرج منك وأنت لسة بتطلع بيها علي الأول - عزمها هيبقي ضعيف جداّ علي المطالع وأحتمال متطلعش أصلاّ - لما خلاص الأسطوانة نقول إنها شطبت هتيجي تنقل لأي سرعة وتدوس بنزين هتلاقي صوت المكنة بقي عالي أوي أوي ومفيش سحب !!

==========
- أعراض تلف الديسك :- 
وأنت بتدوس علي الدبرياج عشان تنقل هتلاقي البدال بتاع الدبرياج تقيل جداّ جداّ - العربية هتترجرج منك برضو وأنت لسة بادئ تتحرك بيها - أشهر أعراض تلف الديسك إنك لما تيجي خلاص دوست علي الدبرياج وتحرك العصاية في أي إتجاه وخصوصاّ لو مارشدير هتسمع صوت تكسير أو كأن أتنين تحت العربية بيتخانقوا مع بعض وبيكسروا في بعض
==========
- أعراض تلف بلية الدبرياج :- صوت خشونة خارج من الفتيس وبيروح أول ما بتضغط علي الدبرياج

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق