"blogger.com".

الاثنين، 4 يوليو 2016

معلومات تهمك عن الفيتيس المانيوال و مكوناته - اعراض تلفها

 
الناقلات اليدوية :


فى الغالب تعطى لك استخدام افضل فى الوقودلمسافة اكبرتحتوى السيارات ذاتالناقل اليدوى على محركات اصغر و لكنها تعطى قوة اكبرفاذا كنت تريد شراء SUV أو شاحنة اكبر فبالطبع يكون الناقل اليدوى هو الاختيارالذى تبدا بهكما انشراء الناقل اليدوى قد يوفر لك في سعر المركبة.
على الرغم من ذلك فالناقلات اليدوية تبلى سريعا نظرا للاحتكاك المتولد خاصة فى المدن الضيقةاو المزدحمة...و لكنها تكون رائعة فى الطرق الطويلة و السريعة.
ميزة أخرى للنقل الحركة اليدوي هو انه اذا كنت تعرف كيفية العمل على السيارات ،قد تكون قادرا على القيام ببعض الإصلاحات الصغيرة نفسك. لأنها أسهل من العمل على نقل الحركةالناقلات الآلية ، وغالبا ما تكون أرخص. 


فكرة عمل الفتيس:

يحتوى الفتيس غالبا على 5 سرعات (غيارات) امامية + سرعة خلفية (الريفيرس) ..
ممكن تكون 4 نقلات اماميه فى بعض السيارات القديمة .. وممكن 6 نقلات نادرا فى السيارات الحديثة


مميزات الفتيس المانيوال

جباره فى السحب
وتكاليف التصليج مناسبة
اقل فى استهلاك البنزين
واسرع فى التسارع والسرعه القصوى
وزنه اخف على المركبة
وتكاليف تشغيله اقل من الاتوماتيك
ممتع فى السواقه فى شوارع فاضيه
بتتحكم فى سرعه المركبة افضل من الاوتوماتيك
عيوب الفتيس المانيوال

متعبه فى الطرق المزدحمه


يتكون ناقل الحركة الماينوال من جزئين اساسيين:
1- الفييتيس 2- طقم الدبرياج


 الدبرياج هو أساس الفتيس المانيوال في أي عربية ويعتبر الدبرياج أو طقم الدبرياج واللي هنتعرف عليه كمان شوية من أهم المكونات اللى بتتحكم فى أداء العربية وخصوصاّ في عملية نقل الحركة من الموتورللفتيس وطبعا هى دى خطوات التعامل معاه

1- بتدوس علي الدبرياج
2- بتحرك العصاية للسرعة المطلوبة
3- بتسيب العصاية وفي نفس الوقت بتسيب الدبرياج



الدبرياج أو مجموعة الدبرياج
بتتركب ما بين الموتوروالفتيس والهدف من المكان ده إن المجموعة دي تفصل حركة الموتورعن الفتيس وأنت ماشي بالعربية يبقي إذاّ نفهم من كدة إن الدبرياج يعتبر هو أداة الفصل والوصل بين المكنة والفتيس
مكوناته...
1- ترس الفولام
2- الديسك
3- الأسطوانة
4- بلية الدبرياج

ترس الفولام
ده بيبقي وشه مقابل للأسطوانة علي طول وترس الفولام ده بيبقي عبارة عن قرص معدنى كبير شوية وبيبقي متثبت على عمود الكرنك وترس الفولام ده بيعتبر جزء مهم جداّ ومتمم لطقم الدبرياج وبيكون وش الفولام سطحه ناعم جداّ وطبعاّ ترس الفولام بيفضل يدور طول ما المكنة شغالة لأنه مثثبت زي ما قولنا علي عمود الكرنك وعمود الكرنك طبعاّ هو أساس تشغيل الموتور.
==========
الديسك
بيتصنع من الحديد الزهر وبيكون سطحه ناعم برضو هو كمان ولكن بيبقي قوي جداّ وسمكه عريض أوي وميزته إنه بيقدر يفقد الحرارة بسرعة كبيرة جداّ وطبعاّ الحرارة دي بتنتج من الأحتكاك الرهيب مع وش الإسطوانة.
==========
الأسطوانة
واللي لازم تكون عارفه إن الأسطوانة بتتركب ما بين الديسك وترس الفولام بحيث ان الديسك بيضغط علي الأسطوانة لقدام ويزقها ناحية وش الفولام وبالتالى المجموعة كلها بتتربط مع بعض "الديسك مع الأسطوانة مع الفولام وده طبعاّ بيحصل بفضل القوة الرهيبة اللي بتعملها سوست الديسك بحيث إن الديسك بيضغط علي مجموعة شبه الصوابع كدة علي وش الديسك والعملية دي أسمها عملية التعشيق أو الربط بين الـ 3 حاجات دول وعن طريق التعشيق ده بيتم نقل الحركة من الموتورللفتيس وزي ما قولنا بتبقي أداة الربط هى سوست الديسك.

طبعاّ برضو لازم نكون عارفين إن الأسطوانه نفسها بيركب عليها مجموعة من السوست بيبقوا حوالي 4 تقريباّ وبيتركبوا قرب مركز الأسطوانة نفسها عشان يمتصوا الصدمات اللي بتنتج عن فصل و وصل الدبرياج.

طب ليه بيقولوا لما تبقي واقف في إشارة مرور متفضلش دايس علي الدبرياج فترة طويلة ؟

السبب إن زي ما قولنا إن وأنت دايس علي الدبرياج أنت من الأخر كدة زانق الأسطوانة ما بين الديسك وما بين الفولام اللي عمال بيلف مع دوران عمود الكرنك فا بالتالي طول ما أنت واقف ودايس علي الدبرياج الأسطوانة قاعدة بتتاكل ما بين الفولام والديسك وطبعاّ مرة في التانية في التالتة في الرابعة الأسطوانة باظت والسحب قل.

بلية الدبرياج
فايدتها إنها بتعمل قوة مضادة لقوة التعشيق اللي بتعملها سوست الديسك فبالتالي لما أنت حضرتك بتعشق تقوم البلية زي ما تقول كدة مستعدة للوقت اللي أنت هتسيب فيه الدبرياج تقوم مرة واحدة مرجعة الطقم كله وفصلاه عن بعضه يعني بتفصل الديسك عن الأسطوانة عن الفولام عشان كدة بعض الناس بتقول عليها بلية تحرير الدبرياج.

أعراض تلف الأسطوانة :-
العربية هتترجرج منك وأنت لسة بتطلع بيها علي الأول
عزمها هيبقي ضعيف جداّ علي المطالع وأحتمال متطلعش أصلاّ
لما خلاص الأسطوانة نقول إنها شطبت هتيجي تنقل لأي سرعة وتدوس بنزين هتلاقي صوت المكنة بقي عالي أوي أوي ومفيش سحب

أعراض تلف الديسك :-
وأنت بتدوس علي الدبرياج عشان تنقل هتلاقي البدال بتاع الدبرياج تقيل جداّ جداّ
العربية هتترجرج منك برضو وأنت لسة بادئ تتحرك بيها
أشهر أعراض تلف الديسك إنك لما تيجي خلاص دوست علي الدبرياج وتحرك العصاية في أي إتجاه وخصوصاّ لو مارشدير هتسمع صوت تكسير أو كأن أتنين تحت العربية بيتخانقوا مع بعض وبيكسروا في بعض

أعراض تلف بلية الدبرياج :-
صوت خشونة خارج من الفتيس وبيظهر وانت دايس على الدبرياج ويروح لما تسيب رجلك

وطبعا فيه حاجه اسمها بلية الدريك اللى بتكون متركبه على اول طلوع عمود الكرنك من الفتيس ودى عكس بلية الدبرياج انك بتسمع صوت خشونه بيروح لما تدوس على الدبرياج يعنى لما تفصل الفتيس عن المجموعه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق